ΑΛΦΑΒΗΤΙΚΗ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΗΘΟΠΟΙΩΝ

ΑΛΦΑΒΗΤΙΚΗ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΗΘΟΠΟΙΩΝ

ΑΛΦΑΒΗΤΙΚΗ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΑΙΝΙΩΝ

ΑΛΦΑΒΗΤΙΚΗ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΑΙΝΙΩΝ

Στουρνάρα 288

Φωτο από: Wikipedia
Η ταινία με τον πρωτότυπο τίτλο Φτώχεια και αριστοκρατία, ευρύτερα γνωστή ως Στουρνάρα 288 είναι μια ελληνική σπονδυλωτή σάτιρα του 1959 σε παραγωγή Κλεάρχου Κονιτσιώτη και σκηνοθεσία - σενάριο Ντίνου Δημόπουλου. Το σενάριο βασίστηκε στο θεατρικό έργο "Στουρνάρα 288" των Μίμη Τραϊφόρου και Δημήτρη Βασιλειάδη. Πρωταγωνιστούν οι Ορέστης Μακρής, Διονύσης Παπαγιαννόπουλος και Σοφία Βέμπο
Πλοκή

Η ταινία περιγράφει τις ζωές και την καθημερινότητα των κατοίκων μιας πολυκατοικίας, με τις χαρές, τους έρωτες και τα προβλήματά τους, αλλά και τις κωμικές καταστάσεις που βιώνουν.

Η κεντρική ιστορία είναι αυτή της Χαρούλας (Βούλα Χαριλάου), ανιψιάς του θυρωρού Μπάμπη (Ορέστης Μακρής), η οποία ξελογιάζεται και καθίσταται έγκυος από τον Μίμη (Νίκος Καζής), τον γιο του στριφνού ιδιοκτήτη της πολυκατοικίας Αγησίλαου Παπαφρονιμόπουλου (Διονύσης Παπαγιαννόπουλος) και της ψηλομύτας συζύγου του, της Φούλας (Μπεάτα Ασημακοπούλου), η οποία ρίχνει όλη μέρα πασιέντζες με μια τράπουλα. Ο Μίμης είναι ένας χαραμοφάης που έχει αρραβωνιαστεί πάμπολλες φορές και φλερτάρει ασυστόλως χωρίς σοβαρό σκοπό. Η τελευταία του κατάκτηση είναι η ανεξάρτητη και μοντέρνα Ντουντού Βράιλα (Σμαρούλα Γιούλη), που δεν κατοικεί στην ίδια πολυκατοικία.

Ο Ντίνος Ηλιόπουλος έχει διπλό ρόλο στην ταινία, αφενός του αφηγητή που προλογίζει την ταινία (τον πρόλογο τον έγραψε ο ίδιος) και μας γνωρίζει τους ενοίκους και αφετέρου του Κύπριου σπουδαστή Πλάτωνα, που κατοικεί στην πολυκατοικία και συμμετέχει διαρκώς σε συλλαλητήρια για την Κύπρο.

Άλλοι χαρακτήρες-ένοικοι είναι ο βουλευτής Καλοχαιρέτας (Απόστολος Αβδής) που υπόσχεται αφειδώς διορισμούς ή ρουσφέτια με αντάλλαγμα ψήφους (σε κάθε αίτημα απαντά με τη λέξη "Ετελείωσε") χωρίς να πραγματοποιεί ό,τι υπόσχεται, η κυρία Κολλιαδήμα που περιποιείται τα σκυλιά της καλύτερα από παιδιά, καθώς και η οικογένεια Ασημομύτη (Γιώργος Γαβριηλίδης, Μαρίκα Κρεββατά, Ντίνα Τριάντη) που κερδίζει χρήματα κλέβοντας την εφορία και τα μέλη της τσακώνονται διαρκώς μεταξύ τους.

Πρωταγωνιστικό ρόλο παίζει η ηλικιωμένη κυρία Ευγενία, που είναι η ξεχασμένη πλέον αλλά κάποτε διάσημη τραγουδίστρια Τζένη Μπλανς (Σοφία Βέμπο). Ακόμα και οι υπόλοιποι χαρακτήρες της ταινίας αγνοούν αρχικά την ταυτότητα της κυρίας Ευγενίας, μεταξύ αυτών και ο Αγησίλαος, που αναγνωρίζει από ένα τυχαίο γεγονός στο πρόσωπό της τη διάσημη Τζένη Μπλανς, που αποτελούσε κρυφό πόθο της νιότης του, οπότε αλλάζει άρδην προς το καλύτερο τη στάση του απέναντί της.

Στο τέλος της ταινίας, η οποία επιφυλάσσει αίσιο τέλος για όλους, το αίσθημα του Μίμη με τη Ντουντού διαλύεται και αυτός εντέλει αποκαθιστά τη Χαρούλα, που φέρνει στον κόσμο το παιδί τους. Έτσι ο Αγησίλαος συμπεθεριάζει με τον Μπάμπη, τον θυρωρό, ενώ τους ενώνει ο κοινός ενθουσιασμός για την έλευση του εγγονού τους.

Διανομή

Διονύσης Παπαγιαννόπουλος - Αγησίλαος Παπαφρονιμόπουλος
Γιώργος Γαβριηλίδης - Θωμάς Ασημομύτης
Νίκος Καζής - Μίμης Παπαφρονιμόπουλος
Απόστολος Αβδής - βουλευτής Καλοχαιρέτας
Δημήτρης Καλλιβωκάς - Αντουάν Κοκός
Νίκος Φέρμας - Καρασωλήνας
Μπεάτα Ασημακοπούλου - Φούλα Παπαφρονιμοπούλου
Σμαρούλα Γιούλη - Ντουντού Βράιλα
Σοφία Βέμπο - κυρία Ευγενία / Τζένη Μπλανς
Μαρίκα Κρεβατά - Κλειώ Ασημομύτη
Κυβέλη Θεοχάρη - Ερατώ Κολαδήμα
Βασίλης Παπανίκας - ιδιαίτερος υπουργού
Άρης Βλαχόπουλος - Θρασύβουλος Μπαρουτέας

Παραγωγή

Η Σοφία Βέμπο ερμηνεύει συνοδεία χορωδίας το τραγούδι «Αχ να γύριζαν τα χρόνια τα παλιά» του Μιχάλη Σουγιούλ και τα τραγούδια «Πού είν' εκείνη η αγάπη μας;» (γνωστό και ως «Η αγάπη εκείνη»), ενώ ακούγεται και το «Τζένη Μπλανς» του Μενέλαου Θεοφανίδη, σε στίχους του Μίμη Τραϊφόρου και ενορχήστρωση του Λέανδρου Κοκκόρη. Μάλιστα στη σκηνή του τραγουδιού «Η αγάπη εκείνη» η Βέμπο εμφανίζεται σε διπλό ρόλο, με το πραγματικό της πρόσωπο ως Σοφία Βέμπο να το ερμηνεύει καθώς και ως κυρία Ευγενία να το ακροάται, με τις δυο τους κατόπιν να συνομιλούν. 

Ο Ορέστης Μακρής, η πλέον χαρακτηριστική μορφή στο ρόλο του μέθυσου στον ελληνικό κινηματογράφο, εμφανίζεται και σε αυτήν την ταινία σε κάποια σκηνή μεθυσμένος.

Η χορογραφία είναι του Γιάννη Φλερύ, που μαζί με τη Λίντα Άλμα αποτελούν το δίδυμο των χορευτών.

Η ταινία προβλήθηκε τη σεζόν 1958-1959 και έκοψε στην πρώτη προβολή 51.065 εισιτήρια, κατατασσόμενη στην 7η θέση μεταξύ 51 ταινιών.