ΑΛΦΑΒΗΤΙΚΗ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΗΘΟΠΟΙΩΝ

ΑΛΦΑΒΗΤΙΚΗ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΗΘΟΠΟΙΩΝ

ΑΛΦΑΒΗΤΙΚΗ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΑΙΝΙΩΝ

ΑΛΦΑΒΗΤΙΚΗ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΑΙΝΙΩΝ

Άνθρωπος για όλες τις δουλειές

Το Άνθρωπος για όλες τις δουλειές είναι τίτλος ασπρόμαυρης ελληνικής κινηματογραφικής κωμωδίας, παραγωγής 1966, σε σκηνοθεσία του Γιώργου Κωνσταντίνου. Το σενάριο υπογράφουν οι Γιώργος Κωνσταντίνου και Χρήστος Κυριάκος, ενώ η παραγωγή έγινε από την εταιρεία Αφοί Ρουσσόπουλοι - Γ. Λαζαρίδης - Δ. Σαρρής - Κ. Ψαρράς.

Πλοκή

Ο γιος του εφοπλιστή καπετάν-Μανώλη, Γιώργος Γασπαράτος, πού οι σπουδές του στο εξωτερικό τον έχουν διαμορφώσει σ' έναν αμείλικτο αριβίστα, συγκρούεται κάθετα με τον πατέρα του, ο οποίος προσπαθεί να του ενσταλάξει μια πιο ανθρωπιστική φιλοσοφία, με αποτέλεσμα να αποφασίσει πεισμώνοντας να εγκαταλείψει έξω φρενών την οικογενειακή επιχείρηση, μαζί και την Ειρήνη πού είναι ερωτευμένη μαζί του, για να αποδείξει στον πατέρα του ότι μπορεί να πετύχει στη ζωή με τις δικές του μεθόδους και ότι μπορεί να γίνει πλούσιος εκμεταλλευόμενος τις στεναχώριες και τη μοναξιά των πλουσίων.

Πιάνει δουλειά ως σερβιτόρος σ' ένα ξενοδοχείο, όπου παράλληλα με τα καθήκοντά του, αρχίζει να μελετά τους πελάτες του και να δολοπλοκεί ανάλογα χειραγωγώντας τους, άλλοτε με επιτυχίες, άλλοτε με αποτυχίες, μέσα από τις οποίες όμως, καθώς και μέσω μιας πληθώρας άλλων περιστατικών της πλοκής του έργου (που συνιστούν μια καλά δομημένη κωμωδία καταστάσεων πού πλαισιώνεται από μοναδικά ερμηνευμένους χιουμοριστικούς διαλόγους), αρχίζει να βιώνει μια σταδιακή πλήρη μεταστροφή 180 μοιρών από τις δικές του αρχικές πεποιθήσεις προς την συνειδητοποίηση, ότι ο πατέρας του τελικά ήταν αυτός που μάλλον είχε δίκιο ευθύς εξαρχής κι όχι ο ίδιος. Παρόλο πού ο αριβισμός τού φέρνει τα αναμενόμενα αποτελέσματα, ο ίδιος τελικά αισθάνεται ότι μια τέτοια στάση ζωής δεν του ταιριάζει προσωπικά.

Σε μία από τις ιστορίες, ο μεσόκοπος Στέφανος, μένει στο ξενοδοχείο μαζί με την αισθητά νεότερη και ωραία γυναίκα του, τη Λίζα. Φοβούμενος, ότι εκείνη τον έχει βαρεθεί και ετοιμάζεται να τον αφήσει, προσλαμβάνει για λογαριασμό του τον νεαρό Τόνι να τη φλερτάρει. Εκείνη ερωτεύεται τον νεαρό Τόνι και του προτείνει να φύγουν μαζί, αφού εγκαταλείψει τον σύζυγό της. Η πρότασή της απορρίπτεται από τον νεαρό, πού της ομολογεί ότι έκανε σχέση μαζί της αποκλειστικά και μόνο για τα χρήματα. Στο τέλος, το παντρεμένο ζευγάρι ξανασμίγει, με τη Λίζα να έχει μετανιώσει για την πρότερη συμπεριφορά της προς τον σύζυγό της.

Στο φινάλε του έργου, ο Γιώργος αποφασίζει να επιστρέψει για να βρει προς έκπληξή του, ότι η πρωτύτερα ερωτευμένη μαζί του Ειρήνη έχει μετατραπεί τώρα σε μια παγερή και αδιάφορη αριβίστρια σε πλήρη αντιγραφή των δικών του αποκηρυγμένων πλέον προτύπων. Τελικά, καταφέρνει να την ξανακερδίσει και το έργο τελειώνει με το στερεότυπο της τελικής ένωσης του ζευγαριού των ταινιών της εποχής.

Διανομή ρόλων

Γιώργος Κωνσταντίνου - Γιώργος Γασπαράτος
Νίκος Τζόγιας - Στέφανος
Γιώργος Μούτσιος - Τόνι Γιαννόπουλος
Χλόη Λιάσκου - Έλλη Ερμίδου
Τζαβαλάς Καρούσος - καπετάν Μανώλης Γασπαράτος, πατέρας Γιώργου
Μπέτυ Αρβανίτη - μητέρα μωρού
Ραφαήλ Ντενόγιας - ξενοδόχος
Γιώργος Μεσσάλας - ιδιοκτήτης ξενοδοχείου
Μαρία Ιωαννίδου - οικιακή βοηθός
Άρης Μαλιαγρός - κύριος Ερμίδης, παππούς Έλλης
Άινα Μάουερ - Σουηδέζα
Υβόνη Βλαδίμηρου - κυρία με σκυλιά
Πάνος Νικολακόπουλος - Ποντικόπουλος

Παραγωγή

Η ταινία είναι η πρώτη σκηνοθετική απόπειρα του Γιώργου Κωνσταντίνου και έκανε πρεμιέρα στις 10 Ιανουαρίου 1966 κόβοντας 224.539 εισιτήρια. Κατάφερε, μάλιστα, να καταταχθεί στην 26η θέση ανάμεσα σε 101 ταινίες της ίδιας σεζόν. Η δεύτερη ταινία που σκηνοθέτησε ο Κωνσταντίνου με τίτλο 5.000 ψέμματα γυρίστηκε την ίδια χρονιά. 

Ο συνθέτης του σάουντρακ, Γιώργος Θεοδοσιάδης, έκανε μια προχωρημένη για την εποχή μουσική πρόταση σε ρυθμό μπόσα νόβα. Πιάνο παίζει ο Γιώργος Χατζηνάσιος.